ΚΑΪΜΑΚΤΣΑΛΑΝ
Κορυφή Σκληρή Πέτρα (2157μ.).
Κυριακή  30 Οκτωβρίου 2011

Το δικό μας ταξίδι ξεκίνησε λίγο πιο πάνω από το χωριό Καρυδιά και πριν από το χιονοδρομικό του Καϊμακτσαλάν. Ένα ταξίδι απίστευτης ομορφιάς  και ηρεμίας.Νομίζω ότι θα μπορούσα να περιφέρομαι σε τούτο το σκηνικό, να βιώνω αυτή την απλόχερη ομορφιά της φύσης αιώνια.Φύγαμε από την Βέροια με προορισμό το τρίτο ψηλότερο βουνό της Ελλάδος τον Βόρα ή Καϊμακτσαλάν.Διαδρομή Βέροια – Έδεσσα – Άρνισσα- ΄Αγιος Αθανάσιος. Περάσαμε την Έδεσσα και συνεχίζουμε.Η πόλη κατοικείται από τα αρχαία χρόνια.Κτισμένη σε υψόμετρο 320 μέτρων στη θέση της ακρόπολης της αρχαίας πόλης , παλιά ονομαζόταν Βοδενά. Γνώρισε ακμή στα ρωμαϊκά χρόνια καθώς βρισκόταν πάνω στην περίφημη  Εγνατία οδό.Σύμφωνα  με τον ιστορικό Τίτο Λίβιο ήταν ΄΄ πόλις ευγενής και αξιόλογος΄΄.Διέθετε δικό της νομισματοκοπείο, ένα από τα 9 που είχαν επιτρέψει οι Ρωμαίοι στη Μακεδονία.Υπήρξε πρωτεύουσα του Βουλγάρικου κράτους  ( 985μ. Χ – 995μ.Χ ). Πολλοί  επιδρομείς  Βούλγαροι,  Σέρβοι, Οθωμανοί. Το 1381 μ. Χ ακολούθησε την τύχη της υπόλοιπης Μακεδονίας και υποτάχθηκε. Στις 18 Οκτωβρίου 1912 απελευθερώθηκε από τον Ελληνικό στρατό.
Πλησιάζουμε την Άρνισσα.Απλωμένη στον εύφορο κάμπο της λίμνης Βεγορίτιδος  με πλούσια βλάστηση, μας υποδέχεται ήρεμη στο Κυριακάτικο πρωινό, παλιότερα ονομαζόταν Όστροβο που στη σλαβική γλώσσα σημαίνει νησί.Στις 3 και  4 Νοεμβρίου 1912 λίγο έξω από το χωριό,  στη διάρκεια των βαλκανικών πολέμων σημειώθηκαν  σκληρές συγκρούσεις  μεταξύ του Ελληνικού  και   του Τουρκικού στρατού.Η  Βεγορίτιδα δεύτερη σε μέγεθος λίμνη στον Ελλαδικό χώρο μετά την Μεγάλη Πρέσπα,  ανήκει στις αλπικού τύπου λίμνες με υψηλή περιεκτικότητα σε νιτρικό άζωτο. Φιλοξενεί πολλά και σπάνια είδη πουλιών και ψαριών. Εντάσσεται στη ζώνη προστασίας NATURA 2000 και αποτελεί καταφύγιο θηραμάτων.Το 1953, όταν υποχώρησαν τα νερά της λίμνης, αποκαλύφθηκαν ερείπια προϊστορικής νεκρόπολης.Αφήσαμε αριστερά μας τον παλιό οικισμό του Άγίου Αθανασίου γνωστό χειμερινό θέρετρο και συνεχίζουμε τον ανηφορικό ασφάλτινο δρόμο που μας οδηγεί στο χιονοδρομικό κέντρο. Διαδρομή πανέμορφη, μια από τις ωραιότερες διαδρομές.Μας καλωσορίζουν πυκνά δάση από θεόρατες οξιές,  πεύκα και άγρια πυκνή  θαμνώδη βλάστηση.Περάσαμε  την διασταύρωση του χιονοδρομικού λίγο πιο πέρα αφήνουμε τα αυτοκίνητα.Μπροστά μας υψώνονται θεόρατες βουνοκορφές. Προφήτης Ηλίας ( 2524μ.), κορυφή Κουτσούμπεη (2448μ.), κορυφή Άσπρος – σβώλος (2370μ.), και η κορυφή που θα ορειβατήσουμε σήμερα ΄΄σκληρή πέτρα ΄΄ (2157μ.).
Με τον σάκο στον ώμο και τα απαραίτητα η πορεία στο απέραντο βουνό, μόλις άρχισε. Τώρα μονοπάτι  πάνω από τα σύννεφα, ήπιο, όμορφο με ένα ήλιο να μας ακολουθεί.Φύση απέραντη, σκληρή, μεγαλειώδη, σήμερα.Ξεκινήσαμε από την τοποθεσία ΄΄ Τουρκολίβαδο΄΄ ,  ( 1850μ.)  προσπεράσαμε τη στάνη που πριν από λίγες μέρες έσφυζε από ζωή και αμέσως μετά οδοιπορούμε σε φαρδύ μονοπάτι, τώρα στρίβουμε δεξιά,  μόλις διαβήκαμε το πρώτο ρέμα και συνεχίζουμε  εμείς 11 ορειβάτες του Συλλόγου.Οδοιπορούμε περίπου 30 λεπτά της ώρας, συναντάμε και διαβαίνουμε ξύλινη γέφυρα που από κάτω περνά ορμητικό ρέμα  με  κρυστάλλινα νερά.Παίρνουμε πορεία αριστερά, αφήνουμε το ρέμα δεξιά μας. Σύντομα το μονοπάτι παίρνει πορεία βόρεια με ελαφρά ανάβαση και αμέσως  μετά συναντάμε τεράστιους βράχους ακριβώς αριστερά όπως ορειβατούμε.Τώρα το μονοπάτι εναλλάσσεται ανηφόρα – κατηφόρα, διασχίζουμε ραχούλες και υψώματα.Περάσαμε και το τελευταίο ρέμα. Είναι  το ρέμα της σκληρής πέτρας ή ΄΄κρέμινακ ρέμα΄΄ πρέπει να το διαβούμε πρέπει να το προσπεράσουμε.Βρισκόμαστε στην τελευταία πλαγιά πριν την κορυφή. Ανηφορικό με χαμηλή χλόη ανάσες βαριές βήματα σταθερά,  ορειβατούμε για περισσότερο από 2 ώρες και όλο πλησιάζουμε προς την κορυφή.Φθάσαμε στην κορυφή, θέα από εδώ απεριόριστη.Δασωμένες κορφές  χαράδρες και ρέματα,  κάτω χαμηλά το Λουτράκι και τα λουτρά Πόζαρ. Περιστοιχισμένα  από πυκνά δάση οξιάς  με τα χρώματα του Φθινοπώρου και απέναντι μας  οι πανέμορφες κορφές , του Σοκόλ, της Κράβιτσα του Πέτερνιχ και του Πίνοβου.Με το τραγούδι του αέρα αφήσαμε την μοναξιά της κορυφής,  πήραμε το μονοπάτι από άλλη διαδρομή, τώρα πεζοπορούμε δίπλα από το ρέμα δροσιζόμαστε  και γευόμαστε το κρυστάλλινο νερό του.Φθάσαμε στα αυτοκίνητα μετά από μια 5άωρη πορεία μέσα από μια ηλιόλουστη ζεστή ημέρα.
Επιστροφή…… ακολουθούμε τη διαδρομή  Καρυδιά – Άγρα – Έδεσσα. Διαδρομή ονειρική ανάμεσα από ξεχασμένα χωριά και πυκνή βλάστηση από δάση πεύκου, οξιάς και καρποφόρων. Επικρατεί η μηλιά η κερασιά  και η καρυδιά.Το χωριό Καρυδιά μας υποδέχεται με την πλατεία της και  τον πλάτανο, την εκκλησία της  και το ρέμα  που κυλά αβίαστα  τα νερά του, κατεβάζοντας  το πολύτιμο φορτίο του χαμηλότερα.Σπίτια απλοϊκά,  τα περισσότερα  παλιά μα η αρχοντιά περισσεύει.Λίγο έξω από το χωριό Καρυδιά υπάρχει  το μέρος που κρεμάστηκε ο Τέλλος Άγρας από τους Βούλγαρους κομιτατζήδες τον Ιούνιο του 1907.Ο Τέλλος Άγρας (  Σαράντος Αγαπηνός )  η καταγωγή  του ήταν από τους Γαργαλιάνους  Μεσσηνίας  γεννήθηκε όμως  στο Ναύπλιο το 1880, όπου υπηρετούσε ο πατέρας του ως εφέτης.Με τον βαθμό του υπολοχαγού μπήκε ως αντάρτης στον βάλτο των Γιαννιτσών και πρωτοστάτησε στις συμπλοκές  με  τους κομιτατζήδες  χωρίς  να  τον λυγίζουν οι τραυματισμοί και οι αρρώστιες  του βάλτου.Στις 5 Ιουνίου 1907 ο Βούλγαρος Βοεβόδας Ζλάταν  εκμεταλλεύτηκε το ήθος και την τιμιότητα του Άγρα και αφού τον κάλεσε άοπλο να συμφιλιωθούνε τον αιχμαλώτισε και τον κρέμασε κοντά στην Έδεσσα έξω από το χωριό Τέχοβο ( σημερινή Καρυδιά) μαζί με τον συναγωνιστή του Αντώνη Μίγγα από την Νάουσα.Η δράση του και ο μαρτυρικός του θάνατος για μια ελεύθερη Μακεδονία, φωτεινό παράδειγμα  για εμάς τους ελεύθερους Έλληνες.Ενταφιάστηκαν έξω από την εκκλησία του Αγίου Δημητρίου στον Άγρα.Περάσαμε τον σιδηροδρομικό σταθμό του Άγρα, δεξιά μας  μια δασωμένη ακρολιμνιά. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ΄50  υπήρχε το γνωστό από την αρχαιότητα έλος του Τιάβου με τις πηγές και την παλιά κοίτη του ποταμού Εδεσσαίου.Ο υγροβιότοπος  Άγρα- Βρυττών –Νησίου που μόλις προσπεράσαμε,  ένα όνειρο μια φαντασία.Πλούσιο το οικοσύστημα της περιοχής.Εδώ ζουν νερόκοτες, αγριόπαπιες, αγριόχηνες και κύκνοι, διάφορα αγρίμια, αλεπούδες, κουνάβια, αγριόχοιροι, λαγοί.Τα νερά του σήμερα χρησιμοποιούνται από τη Δ.Ε.Η. για παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος.
Φύση μεγαλειώδη, φύση αθάνατη πλανεύτρα. Σήμερα μας αιχμαλώτισε η γαλήνη του τοπίου, η μαγεία των χρωμάτων, το φύσημα του ανέμου.